20 z 20 największych globalnych firm
farmaceutycznych używa rozwiązań
analitycznych Qlik

Rozwiązania dla farmacji

Trudne wyzwania

Zmaganie się ze złożonością i rozproszeniem niespójnych informacji w przemyśle farmaceutycznym stanowi wyzwanie w ich szybkim i efektywnym wykorzystaniu. Uzyskanie pełnego widoku kluczowych wskaźników (KPI) jest skuteczną metodą uzyskania lepszych wyników we wszystkich sferach działalności firmy.

Odpowiednie narzędzie

Platforma do analityki wizualnej Qlik umożliwia przekształcenie dowolnych danych w użyteczne informacje, prowadzące do wiedzy niezbędnej w procesie podejmowania świadomych decyzji. Nowoczesny i intuicyjny sposób eksploracji i wizualizacji danych pozwala zrozumieć co i dlaczego się dzieje, a płynne i szybkie działanie pobudza intuicję do wyciągania trafnych wniosków.

Najlepszy partner

Od lat jesteśmy wiodącym partnerem wdrożeniowym największych projektów QlikView i Qlik Sense w przemyśle farmaceutycznym w Polsce a także w regionie Europy Centralnej. Jako pierwsi w Polsce i jedni z nielicznych partnerów QlikTech w Europie posiadamy tytuł Expert w obszarze rozwiązań dla farmacji (Life Sciences). Tytuł ten jest przyznawany partnerom Qlik uczestniczącym w programie Expertise Partner Program, którzy wykazują się szczególną wiedzą, doświadczeniem oraz licznymi pozytywnymi referencjami klientów z danej dziedziny.

Widok ekranu aplikacji:
Analiza efektywności przepisywania leków przez lekarzy, przyjmowania leków w pierwszym okresie uruchamiania nowych produktów oraz ogólne trendy.

Zakres

Zarządzanie efektywnością aktywności i sprzedaży terytorialnej

Kluczowym elementem projektu jest integracja danych aktywnościowych z dowolnego systemu klienta (np. lokalny CRM, Veeva, Mobile Intelligence) z danymi sprzedażowymi pozyskanymi od zewnętrznego dostawcy (IMS, PharmaExpert lub inny) w celu efektywnej analizy ich wzajemnych zależności.

Widok ekranu aplikacji:
Analiza udziałów rynkowych i dynamiki względem rynku.

Typowe wskaźniki realizowane w ramach projektów to:

 

Aktywności przedstawicieli

  • stopień pokrycia targetu (Coverage)
  • stopień wykonania planu wizytowego (Call Plan)
  • wskaźnik równomiernych odwiedzin
  • zgodność wizyt z planerem i zapisami GPS
  • skupienie na targecie
  • produktywność czasu pracy w terenie
  • wydania próbek i materiałów promocyjnych (analiza limitów)
  • spotkania promocyjne i ankiety (raporty typu follow-up)

Widok ekranu aplikacji:
Zbiorcza wielowskaźnikowa analiza sprzedaży.

Zakres sprzedaży

  • wartość (value) i opakowania (units)
  • zmiana wartości do poprzedniego okresu (ppg)
  • indeksy ewolucji (evolution index) i penetracji (penetration index)
  • udziały rynkowe (market share) i geograficzne (geo share)

Widok ekranu aplikacji:
Analiza odchyleń udziałów geograficznych względem rynku.

Analiza łańcucha sprzedażowego

Kluczowym elementem projektu jest integracja danych sprzedażowych pochodzących od różnych dostawców w celu efektywnego monitorowania pełnego przepływu sprzedaży:

Analizy umożliwiają śledzenie i zapewnienie jak najbardziej płynnego i równomiernego przejścia całego procesu w zależności od potrzeb (specyfika sprzedaży niektórych leków i produktów może być czasem odmienna) oraz szybkiego reagowania na zakłócenia w tym procesie.

Analizy na tle konkurencji i monitorowanie rynków są dodatkowymi informacjami wspierającymi uzyskanie pełnego obrazu sytuacji naszego produktu, co umożliwia ustalenie:

  • potencjału danego obszaru geograficznego (region, teren, cegła)
  • działań konkurencji w danym obszarze i ich skuteczności
  • skuteczności własnych działań w danym obszarze

Analizy geoprzestrzenne na mapach

Prezentacja wskaźników aktywnościowych i sprzedażowych na mapach pozwala na efektywne identyfikowanie wzorców geoprzestrzennych w danych co przekłada się na łatwość dokonywania analiz terytorialnych i wyciągania z nich wniosków.

Widok ekranu aplikacji:
Monitorowanie efektywności przedstawicieli na mapach
na podstawie sprzedaży na receptę (RX)

10 najistotniejszych obszarów obsługiwanych przez Qlik dla farmacji

  • Kokpity Zarządcze (Dashboards) i Karty Wyników (Scorecards)
  • Zgodność z przepisami, bezpieczeństwo leków, farmakoterapia
  • Automatyzacja zarządzania sprzedażą, planowanie zasięgu,
  • ocena wyników, zarządzanie sprzedawcami
  • Analizy i targetowanie lekarzy i pacjentów
  • Zarządzanie portfolio produktów
  • Zarządzanie badaniami klinicznymi
  • Zarządzanie finansami
  • Zarządzanie łańcuchem dostaw i relacjami z dostawcami
  • Analizy wyników umów i cykl życia umów
  • Zarządzanie i optymalizacja produkcji

Widok ekranu aplikacji:
Analiza porównawcza sprzedaży z uwzględnieniem zmian w czasie