Case study: Farmacja

Świadome zarządzanie w oparciu o dane. Jak Qlik wspiera procesy decyzyjne managerów firmy farmaceutycznej Apotex?

Apotex jest największym producentem leków odtwórczych w Kanadzie, którego preparaty są obecne w ponad 115 krajach świata. W 2018 r. firma Apotex Polska otrzymała prestiżowy tytuł Great Place To Work®, przyznawany najlepszym pracodawcom w 50 krajach na całym świecie.

Obroty$1,6 mld

 10 000 osób

 Kanada, Polska, USA, Holandia, Czechy, Hiszpania

Wyzwanie

Pracownicy firmy Apotex Polska korzystali z kilku różnych aplikacji gromadzących dane, co powodowało, że cykliczne raportowanie stawało się żmudnym i wielogodzinnym procesem. Pojawiło się więc pytanie: jak zintegrować rozproszone dane, przetworzyć i wykorzystać do analizy zjawisk zachodzących w firmie? Rozwiązaniem okazał się system business intelligence Qlik, który precyzyjnie odpowiadał na potrzeby biznesowe przedsiębiorstwa.

 

Początki współpracy z Hogart i dalszy rozwój projektu

Współpraca z Apotex Polska rozpoczęła się od stworzenia architektury aplikacji Qlik. Narzędzie miało spełniać kilka określnych funkcji:

  • Gromadzić, porządkować i scalać dane z wielu różnych źródeł.
  • W sposób przejrzysty prezentować kluczowe dane i być źródłem wiedzy o zachodzących w firmie procesach sprzedażowych.
  • Wspierać pracę kierowników w bieżącej analizie działań sprzedażowych oraz ocenie pracowniczej.

Projekt okazał się początkiem fundamentalnych zmian w zakresie analizy danych i sposobu zarządzania firmą. Z biegiem czasu powstał dedykowany zespół ekspertów BI, który samodzielnie wdrożył i rozwinął zapoczątkowany wcześniej projekt narzędzia Qlik.

 

Korzyści związane z wdrożeniem platformy Qlik

Marta Jasiewicz-Badowska – Commercial Analyses Manager w Apotex Polska, zwraca uwagę na kilka istotnych zmian, które nastąpiły po wdrożeniu platformy Qlik.

Z punktu widzenia osoby odpowiedzialnej za przygotowywanie aplikacji, analiz i czuwanie nad architekturą baz danych, największą zmianą po wdrożeniu platformy Qlik jest wzrost świadomości potęgi tkwiącej w danych. Odbiorcy narzędzia – Managerowie Departamentu Sprzedaży, wykorzystują go we wszystkich aspektach swojej pracy, co znacznie usprawnia proces wyciągania wniosków i podejmowania przez nich decyzji. Przekonanie Menedżerów, że z Qlikiem „sky is the limit” jest największym postępem w stosunku do czasów statycznych i rozproszonych raportów.

Bartosz Staniów – Commercial Analyst, odpowiedzialny za rozwój platformy Qlik w firmie, dodaje:

Bardzo ważna jest również stała współpraca pomiędzy naszym działem BI a Managerami, którzy zgłaszając swoje pomysły, mają duży wpływ na ciągłe udoskonalanie narzędzia. Należy tu podkreślić, że błyskawiczne zmiany w istniejących aplikacjach, czy konstrukcja nowych, dostosowanych do potrzeb użytkownika dashboardów nie byłyby możliwa, gdyby nie własności samej platformy Qlik, opartej na koncepcji asocjacyjnych baz danych.

Jakie jest zdanie samych Managerów Departamentu Sprzedaży nt. narzędzia Qlik? Poniżej prezentujemy kilka najciekawszych wypowiedzi.

Zanim pojawił się Qlik Sense analizowanie wyników było powierzchowne. Wcześniej pewne analizy robiłam po swojemu. To był bardzo czasochłonny proces, ponieważ szukałam danych w rozproszonych plikach. Obecnie wszystko czego potrzebuję znajduję się w jednym miejscu. Teraz swoje decyzje podejmuję zgodnie z zasadą data driven decision making. Oczywiście uwzględniam również inne czynniki, ale wyznaję zasadę, że liczby nigdy nie kłamią i de facto stanowią najistotniejszy element w procesie podejmowania decyzji. Dzięki Qlikowi mogę podejmować optymalne decyzje.  – dodaje Magdalena Czekalska, Sales Area Manager w firmie Apotex Polska.

Z kolei Dorota Mikołajczak – Sales Area Manager w Apotex Polska tak podsumowuje korzyści z wdrożenia platformy Qlik.

Program Qlik Sense jest intuicyjny i pomocny, wykonuje “pracę za nas”. Przykładowo gdy wcześniej chciałam wykorzystać pewne dane i przedstawić je w postaci wykresu musiałam wykonać więcej operacji, a więc poświęcić tej czynności więcej czasu. Dzięki technologii Qlik mogę wykorzystać wygenerowane dane, aby zobaczyć co dokładnie dzieje się w mojej grupie na danym terenie. (…) Dane pomagają mi odpowiedzieć na kluczowe pytania np. Jak poprawić zadowolenie i relacje z klientem? Jak zwiększyć sprzedaż? Dane prowadzą również do spostrzeżeń, które mogę przekształcić w decyzje i działania usprawniające działalność grupy.

Po wdrożeniu platformy Qlik, firma Apotex Polska przeprowadziła audyt wśród Managerów Departamentu Sprzedaży. Celem przedsięwzięcia było zbadanie w jakim zakresie narzędzie przyczyniło się do skuteczniejszego zarządzania zespołem ludzi. Poniżej prezentujemy kilka najciekawszych wypowiedzi wskazanych przez pracowników.

Korzyści z wdrożenia narzędzia Qlik – wypowiedzi Managerów Departamentu Sprzedaży w firmie Apotex Polska:

„Data Driven Company”

  • Skrócenie czasu przygotowywania cyklicznych raportów, np. raportów z realizacji celów sprzedażowych z 3 dni do 5 godzin.
  • Przejście od eksploracji do predykcji – możemy przewidywać i symulować przyszłość.
  • Przewaga nad konkurencją – szybsze i skuteczne korzystanie z informacji przekształconej w wiedzę.
  • Dynamiczna adaptacja.
  • Transparentność w podejmowaniu decyzji.
  • Integracja rozproszonych danych do postaci jednej aplikacji centralnej i kilku aplikacji satelitarnych.
  • Szybsze uzyskiwanie wiedzy z danych, dzięki czytelnym i przejrzystym wizualizacjom.

„Data Driven Managment”

  • Dane dostępowe na „Qlik”.
  • Komunikacja oparta o fakty.
  • Narzędzie w procesie motywowania i nagradzania pracowników.
  • Skrócenie czasu reakcji na zdarzenia biznesowe.
  • Możliwość analizowania wielu ścieżek, odkrywanie nowych zależności przyczynowo-skutkowych.
  • Precyzyjna wizja przyszłych działań.

„Data Driven Przedstawiciel Medyczny”

  • Przemyślane przygotowanie strategii.
  • Rozwój poprzez zarządzanie wiedzą.
  • Precyzyjne i realne cele.
  • Pogłębienie świadomości terenu.

Projekty pilotażowe SiB (Seeing is Believing)

Jesteś zainteresowany współpracą? W ramach 3-dniowego projektu możesz sprawdzić nasze kompetencje i zdecydować o dalszej współpracy.

Dowiedz się więcej o projektach pilotażowych SIB: https://businessintelligence.pl/projekty-pilotazowe-sib/

—-

Apotex Polska Sp. z o.o., spółka grupy Apotex prowadząca działalność w obszarze marketingu i promocji produktów farmaceutycznych, nazwa wykorzystana za zezwoleniem.

Top